works

Publikacja: 02-08-2016

Jak księga znaku wspiera wizerunek marki?

Księga znaku to, najogólniej rzecz ujmując, podręczna instrukcja obsługi logo bądź logotypu. Jej celem jest opis projektu, zasad stosowania oraz określenie jego proponowanego użycia, tak aby w przyszłości nadal cieszył wzrok, a nie szpecił wizerunku firmy. W księdze znaku zawarte są różne informacje. Te najbardziej popularne to:


  •              opis budowy logo
  •              znaczenie znaku marki
  •              wykorzystana w projekcie kolorystyka (pod multimedia, jak i druk)
  •              wersja achromatyczna, monochromatyczna
  •              poprawne i niepoprawne stosowanie znaku
  •              pole podstawowe i ochronne logo


W przypadku księgi znaku, możemy względem jej zawartości, wyróżnić dwa typy:


  •              wersję podstawową - jak sama nazwa wskazuje dokument zawiera tylko podstawowe informacje mające na celu opisanie wykonanego znaku.


  •             wersję rozszerzoną - w tym przypadku mamy zebraną obszerną wiedzę z zakresu projektu logo danej firmy, marki lub produktu. Najczęściej w wersji rozszerzonej znajdują się nadprogramowe wskazówki dotyczące wyglądu i zastosowania znaku oraz wizualne przykłady zastosowania znaku w praktyce.


Czy każdy potrzebuje księgi znaku?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dlaczego? Najprościej mówiąc, jeżeli rozumiemy sens dbania o wizerunek i będziemy stosować się do zasad określonych w księdze znaku, to jak najbardziej ma ona sens. To dodatkowa inwestycja, która świadczy o naszym profesjonalnym podejściu do projektu. Jeżeli natomiast księga znaku ma być kolejnym elementem, który po prostu jest. Czyli wszyscy o niej słyszeli, ale nikt tak na prawdę nie wie, o co w tym chodzi - to na prawdę, nie ma sensu dodatkowo w nią inwestować.


Jednak tutaj chciałabym wtrącić swoje trzy grosze.

Widziałam wiele ofert różnych firm, które oprócz projektu znaku logo i nielimitowanej liczby zmian w projekcie, oferują dodatkowo księgę znaku w promocyjnej cenie 99, 199 czy 299zł. Podobnie jak pisałam o kosztach stworzenia projektu logo, analogicznie sprawa się ma z księgą znaku. Przygotowanie tego dokumentu jest czasochłonnym i złożonym procesem, w związku z tym na jej przygotowanie należy poświęcić odpowiednią ilość czasu.  Przygotowanie kompletnej i przede wszystkim funkcjonalnej księgi znaku wymaga precyzji, dokładności i doświadczenia, a jak już wiemy z poprzednich wpisów, cechy tego typu odpowiednio kosztują.


Ile trzeba zapłacić za projekt księgi znaku?

Koszty są zróżnicowane, a zależą przede wszystkich od zaangażowania i doświadczenia projektanta, stopnia skomplikowania projektu oraz ilości elementów, które powinny zostać uwzględnione. Zatem jak pewnie się teraz domyślasz, zabraknie w tym tekście gotowej odpowiedzi na powyższe pytanie, jednak jeden fakt jest pewny - jeżeli chcesz na księgę znaku przeznaczyć kwotę do 500zł, to zastanów się nad sensem realizacji tego przedsięwzięcia.


Warto podkreślić, że dzięki księdze znaku i stosowaniu jej przez przedsiębiorcę, lub jego pracowników, firma może tylko zyskać. Jednak tak, jak posiadanie korony, nie czyni z nas władcy [chyba, że własnego podwórka :) ], tak posiadanie księgi znaku, samoczynnie nie zagwarantuje nam spójnego wizerunku marki.


Mam nadzieję, że powyższe informacje dostarczyły Ci wystarczających informacji, abyś mógł jednoznacznie stwierdzić, jakie jest Twoje zdanie na temat księgi znaku i potrzeby jej stosowania. Ciekawa jestem twojego zdania w tym temacie.


Będzie mi bardzo miło czytając twój komentarz! :)


Podobał ci się ten powyższy tekst?
Udostępnij go innym.

Dzięki poniższym przyciskom zajmie ci to tylko chwilę.

Wpisz swój komentarz tutaj

Imię

Komentarz

Potrzebujesz projektu graficznego?

skorzystaj z pomocy profesjalnego grafika komputerowego!