works

Publikacja: 09-11-2017

Kolor kolorowi nierówny

Świadomość istnienia różnych systemów odwzorowania barw i ich niedoskonałości są kluczową wiedzą w projektowaniu. Często niewiedza w tym temacie, może powodować przykre niespodzianki, w postaci chociażby wydruku brunatnej, ciemnej szarości, zamiast czerni. Co to oznacza dla Ciebie drogi czytelniku?


 Uważam, że podstawowa wiedza nigdy nie zaszkodzi. A kto wie, może ta podstawa kiedyś ci się przyda…nawet jeżeli tylko do tego, aby porozumieć się prawidłowo z grafikiem. Nie raz pisałam o pseudo specjalistach, którzy w niskiej cenie wykonują super hiper profesjonalne projekty [niestety często z błędami….]. Dla przykładu ostatnio otrzymałam od klienta projekt logo – plik na krzywych zapisany w RGB. Niestety po zmianie przestrzeni na CMYK (czyli prawidłową przestrzeń barwną) otrzymałam zapytanie – dlaczego kolory są takie, jakby inne?


Stąd powstał pomysł na ten post, aby ułatwić tłumaczenie i udostępnić tą podstawową wiedzę :)

Zaczynamy!


 

Podstawowe zestawienia / przestrzeń barwna:

CMYK – podstawowa kolorystyka w przypadku projektów drukowanych wielobarwnych. Paleta posiada ograniczenia kolorystyczne i ilościowe, mianowicie ilość kolorów i ich intensywność jest mocno ograniczona. Poszczególne kolory w druku powstają poprzez mieszanie  odpowiednich proporcji poszczególnych barw procesowych

Przykładowy zapis: C: 50%,  M: 50%,  Y: 50%,   K: 50%


RGB – podstawowa kolorystyka w wykorzystywana na wszelkiego typu wyświetlaczach. Najprościej ujmując to jest wszystko to, co widzimy na monitorze, telewizorze czy na przykład telefonie. Nazwa powstawała od pierwszych liter angielskich nazw trzech podstawowych kolorów dla tego modelu: Rred (czerwonej), Ggreen (zielonej) i Bblue (niebieskiej). Poszczególne kolory powstają poprzez mieszanie  odpowiednich proporcji poszczególnych barw R, G i B. Model przestrzeni barw o bardzo szerokiej gamie wykorzystania i możliwościach. Na potrzeby programowania i projektowania stron internetowych powstał ujednolicony system opisywania barw – HEX. Jest to pochodny model do przestrzeni RGB, a poszczególne kolory opisywane są poprzez zapis: #RRGGBB.

Przykładowy zapis: R: 255, G: 124, B: 98,


Pantone (PMS – Pantone Matching System) – „Starszy brat CMYK-a” i bardziej rozszerzona paleta kolorystyczna wykorzystywana w druku wielokolorowym. Firma Pantone Inc. opracowała ustandaryzowany system identyfikacji kolorów. Podstawowa skala Pantone opisuje 1761 kolorów. Każdy z nich ma przypisany swój numer z dodatkowym oznaczeniem takim jak fluorescencja, metaliczność itp. Ich dobór najkorzystniej wykonywać na podstawie specjalnych wzorników, dzięki którym od razu widzimy kolor wynikowy po wydruku. Główną zaletą tego modelu kolorystycznego jest uzyskanie  w druku konkretnego koloru z uwzględnieniem podłoża (powlekanego lub niepowlekanego).

Przykładowy zapis: PANTONE 120UP


Oczywiście istnieje zdecydowanie więcej opracowanych przestrzeni barwnych, a sam opis powyższych trzech (moim zdaniem najpowszechniejszych) jest bardzo uproszczony. Jednak od początku zależało mi, aby teksty na blogu były pisane językiem prostym, zrozumiałym dla (nie)Specjalistów i przekazywały najbardziej praktyczne informacje.


Podsumowując:
CMYK: podstawowy druk kolorowy
RGB: urządzenia wyświetlające, ekrany
PANTONE: profesjonalny druk kolorowy


Podobał ci się ten powyższy tekst?
Udostępnij go innym.

Dzięki poniższym przyciskom zajmie ci to tylko chwilę.

Wpisz swój komentarz tutaj

Imię

Komentarz

Potrzebujesz projektu graficznego?

skorzystaj z pomocy profesjalnego grafika komputerowego!