Projektowanie graficzne, grafik komputerowy – Marta Zalewska

Kolory oddziałują na nas podświadomie, warto znać podstawowe schematy, aby świadomie wykorzystać je na swoją korzyść
08.06.2020
grafika, kolor, projekt

Trochę teorii, czyli kilka słów o kolorze w projektowaniu graficznym.

Marta Zalewska

Cóż tu dużo mówić – kolor ma ogromne znaczenie w naszym codziennym życiu i w projektowaniu graficznym. Często nie zastanawiamy się nad tym i w pośpiechu dnia codziennego bagatelizujemy jego znaczenie.

No dobrze, skoro jest taki ważny to przyjrzyjmy się mu bliżej….

Postrzeganie kolorów odbywa się w mózgu człowieka. Badaniem tego, jak kolory oddziałują na człowieka zajmuje się psychologia koloru. Powstałe na początku XVIII wieku koło kolorów ilustruje zestawienie kolorów ciepłych i zimnych.

Koło barw pomaga dobieraniu kolorów w projektowaniu graficznym

Niemniej należy jeszcze wspomnieć o bezpośrednim wpływie koloru na odbiorcę. Nasza tożsamość kulturowa ukształtowała myślenie i skojarzenia barwne względem różnych branż i produktów. Kolor czerwony bardzo mocno oddziałuje na nas emocjonalnie. W sposób szczególny wybija się na pierwszy plan i stymuluje do działania. Kolor ten niezwykle mocno kojarzy się nam z erotyką, zakazami, zagrożeniami i okazjami. Jego jaśniejszy odcień podkreśla radość, pasję lub czułość, natomiast ciemniejsza barwa jest przez nas utożsamiana z elegancją, siłą i przywództwem. Po połączeniu czerwieni z żółcią uzyskujemy soczysty pomarańcz. Jest to kolor młodości, który zachęca nas do zakupów i pobudza nasz apetyt. Połączenie pomarańczy z czerwienią sprzyja naszym pragnieniom i dominacji. Jego pochodna – kolor złoty, utożsamiany jest przez nas z bogactwem, prestiżem i wysoką jakością. A ciemny pomarańcz kojarzy się nam z oszustwem i wzmaga naszą czujność. Żółty – kolor słońca, barwa radości i energii, wzbudza w nas przyjemne odczucia i bezpieczeństwo oraz pełni funkcję ostrzegawczą. Jego jaśniejszy odcień dodaje świeżości i wzmaga radość z życia, jest świeży i ekscytujący. Zieleń najlepiej kojarzy się ze świeżością, naturą i ekologią. Oliwkowa zieleń symbolizuje pokój, a ciemna zieleń utożsamiana jest z zazdrością i chciwością. Kolor nieba i morza nierozerwalnie współgra z usługami lotniczymi i przetwórstwem rybnym. Niebieski wywołuje w nas odczucia prawdy, wiary i czystości. Granat to stonowany kolor symbolizujący moc i mądrość. Natomiast jasny błękit jest miękki i przyjemny, uspokaja i wpływa na zrozumienie. Niezwykle mocno jest powiązany z branżą zdrowotną. Ostatni, ale równie ważny, jest kolor czarny. Najmocniej kojarzony z elegancją i tajemniczością. Kolor symbolizujący wysoki standard o bardzo silnym przekazie psychologicznym. Kolory oddziałują na nasze mózgi przez cały czas. Często nie zdajemy sobie sprawy jak wiele decyzji i emocji im zawdzięczamy.

Innym niezwykle ważnym zagadnieniem jest reakcja kolorów zależnie od otocznia. Większość projektantów, dzięki swojemu doświadczeniu i wyczuciu, naturalnie unika tych pułapek. Należy zwrócić uwagę, na zjawisko oddziaływania bieli na inne kolory. Jeżeli kwadrat i linia w jednakowym kolorze, umieścimy obok siebie na białym tle, okaże się nagle, że mamy wrażenie jakoby linia miała ciemniejszą barwę. Im mniejszy element na białym tle, tym tworzy się większy kontrast, a to z kolei prowadzi do złudzenia przyciemnienia. Kolejnym ciekawym zjawiskiem jest oddziaływanie względem siebie większych przestrzeni na mniejsze. Jeśli mały czerwony kwadrat otoczony będzie drugim, większym i czarnym, będzie wydawał się mniejszy niż identyczny na białym kwadratowym tle. Analogicznie każdy odcień koloru będzie wydawał się jeszcze ciemniejszy względem jaśniejszego i odwrotnie. Natomiast obramowanie ciemniejszym odcieniem bryły, uwydatni objęty obszar, a jaśniejszy obrys zredukuje siłę obrysowanego koloru. Wszystkie te zasady i wskazówki są znaczące w codziennej pracy projektantów.

Połowa okręgu odpowiada za pozytywne emocje, które mają również cechy aktywne. Do tych kolorów należą między innymi: żółty, pomarańczowy i czerwony. Pozostałe kolory są przeciwwagą i odpowiadają za neutralne emocje. Bierne cechy reprezentują kolory: zielony, niebieski i fioletowy. Koło kolorów jest podstawowym narzędziem do łączenia ze sobą kolorów, jednak nie należy zapominać o równowadze pomiędzy nimi. Zestawienie, obojętnie których barw, zawartych w jego okręgu, zawsze da pozytywny efekt w projektowaniu graficznym. Nieujęte w kole kolorów zostały kolory neutralne, czyli czarny, biały i szary.

Czy uważasz że ten wpis był przydatny? Jeśli tak, daj mi o tym znać i polub go poniżej!

Podobał ci się ten post?
Daj mi o tym znać!
439 Views
Likes

Podobne

Przeczytaj jeszcze inne posty z tej samej kategorii

Napisz do mnie

Chętnie porozmawiam o wspólnym projekcie, którego potrzebujesz.

Pracuję od poniedziałku do piątku
w godzinach 8 – 16.
W weekend: odpoczywam :)