W obecnych czasach logo pełni coraz bardziej istotną rolę. Już nie tylko identyfikuje marki, ale również pełni swego rodzaju element w stylu MUST HAVE 🙂 Wielu projektantów, grafików i operatorów komputera (tak, celowo zaniżam kompetencje ostatniej grupy) niezależnie od wykształcenia, czy podejścia czysto hobbistycznego, próbuje swoich sił w projektowaniu. Sama wielokrotnie spotkałam się z opiniami różnych osób, że stworzenie logo jest prostym zadaniem. Ba! Nawet taksówkarz nieświadomy tego, z kim rozmawia, czynił mi elaboraty na temat tego, ile to ludzie czy państwo polskie wydaje na logo, materiały reklamowe i podobne. Stawia to pod wątpliwość zrozumienie złożoności tematu i przede wszystkim umiejętności rozróżnienia dobrego i złego projektu logo dla firmy i klientów indywidualnych. Poniekąd pokutuje tu jeszcze nasza polska mentalność, według której nikt nie zrobi „tego (czegoś – wybierz dowolne) lepiej niż ja sam!” Ale! …. no właśnie, ale czy można być specjalistą we wszystkim?
…..
Projektowanie jest zupełnie jak medycyna – to ogromna dziedzina wiedzy, która dzieli się na wąskie specjalizacje, które natomiast wymagają wiedzy, specjalistycznych umiejętności i doświadczenia. Wartość dobrego projektu logo to niuanse (często niezauważalne dla laika), które mimo powszechnej opinii, wymagają czasu na ich zbudowanie i dopracowanie. Często spełnienie założeń projektu to tylko połowa sukcesu. Prawdziwym wyzwaniem jest jednak stworzenie logo dla firmy, które będzie trafne, proste, trwałe, uniwersalne, zapadające w pamięć i wyróżniające się. Spełnienie wszystkich tych wymagań jest tylko pozornie proste. Niewielu artystów jest perfekcyjnych w tej dziedzinie, a nawet oni mają swoje specjalizacje i ograniczenia.
Znaczenie koloru
Kolor to fundament percepcji, nie tylko w codziennym życiu, ale także w budowaniu tożsamości firmy, marki i produktu. Nie jest tajemnicą, że codziennie zalewa nas morze informacji, przez co następuje zmniejszenie się progu jej zauważalności. Stąd też ciągle powstają coraz to nowe działania i techniki mające na celu wyróżnienie treści i wyprzedzenie konkurencji.
Odpowiednio dobrany kolor zwiększa atrakcyjność przekazu i pozytywnie wpływa na przykucie uwagi konsumentów. Postęp w dziedzinie druku, przyczynił się między innymi do poszerzenia spektrum odwzorowania barw. W związku z tym, oprócz odwzorowania kolorów CMYK (kolory podstawowe w druku C – cyan, M – magenta, Y – yellow oraz K – blacK), jest również możliwe uzyskanie szerszej palety barw sRGB i Pantone, a co za tym idzie kolorów, które jeszcze do niedawna zarezerwowane były tylko dla formy cyfrowej na ekranach wyświetlaczy. Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat systemów odwzorowania kolorów przejdź do wpisu „Kolor kolorowi nierówny”.
Prostota i wyrazistość
Wcześniej pisałam ogólnie o wielu warunkach, które oprócz wytycznych klienta, musi spełnić dobry projekt logo. Kolejnym z nich jest prosta, minimalistyczna forma i jasność przekazu. Wbrew pozorom najprostsze rozwiązania są często najskuteczniejsze. Podstawą jest czytelność, która niewątpliwie jest ściśle powiązana z prostotą. Jeżeli znak ma minimalistyczną formę, jest również uniwersalny, a zatem łatwiej będzie mu spełnić pozostałe kryteria. Niewątpliwą zaletą prostego logo jest możliwość wykorzystania go na różnych mediach i w różnych wielkościach. Taki projekt logo będzie dobrze się prezentował zarówno w reklamie wielkoformatowej, elementach identyfikacji wizualnej oraz na zatyczce długopisu. Minimalistyczna forma pozytywnie wpływa ponad to na łatwość jej zapamiętywana, co za tym idzie wzrasta jej rozpoznawalność. Dzięki temu znak marki ma większe szanse na zbudowanie trwałej relacji klient – firma, odbiorcy – marka lub konsumenci – produkt. Przyglądając się znakom dużych firm, wyraźnie widać trend dążenia do jak najprostszej formy. Im bardziej uniwersalne i minimalistyczne jest logo lub logotyp tym, częściej możemy mówić o jego ponadczasowym charakterze. Jeżeli jeszcze nie bardzo rozumiesz różnicę pomiędzy logo, a logotypem powinieneś przeczytać wpis o ich rozróżnieniu.
Nowoczesne rozwiązania a ponadczasowy charakter
Również w projektowaniu są obecne różne trendy, często zależne od zmieniającego się świata. Jednak nie warto iść tą drogą! Doświadczony grafik komputerowy i projektant są świadomi zmian, które zachodzą w świecie i wpływają również na projektowanie, jednak korzystają z nich z rozwagą. Przy założeniu, że logo ma być identyfikowane z daną firmą, ma pełnić role znaku i wizytówki, nie może być często zmieniane. Inne podejście dotyczy projektów, których cykl życia z założenia jest dużo krótszy na przykład ulotka, ilustracja czy bilbord. Niemniej ponadczasowość logo, nie świadczy o tym, że znak nie powinien być, co jakiś czas odświeżany. Dzięki rebrandingowi i redesignowi ich ponadczasowość stanie się faktem. Bo w końcu tacy wielcy jak Coca-Cola też aktualizują logo o trendy adekwatne do obecnej epoki 🙂
Trafność skojarzeń i oddziaływanie psychologiczne
Logo dla firmy ma pokazywać branżę i charakter marki, którą reprezentuje. Jeśli zamysł projektu jest inny, to należy dołożyć wszelkich starań, aby znak nie był mylący. Co to oznacza? Naszym myśleniem poniekąd rządzą skojarzenia, utarte schematy i wyuczone stereotypy, jednak należy zweryfikować efekt, który chcemy uzyskać. Inaczej będzie prezentował się znak dewelopera, inaczej pośrednika nieruchomości, salonu urody, czy kosmetyczki. Zależnie od branży, w której działa klient, trzeba umieć dopasować do niej koncepcję projektu. Przy projekcie logo przedszkola można pozwolić sobie na więcej zabawnych elementów graficznych niż w przypadku projektowania znaku dla firmy doradztwa finansowego. Projekt musi trafnie oddawać charakter branży, grupy docelowej i firmy. Często, aby trafnie określić wszystkie te kwestie, projektant musi rozpocząć badania, które zbliżą go do poznania świata klienta, określą target i pożądaną stylistykę. Symbole kojarzone z zakresem działalności, są niejednokrotnie dobrym pomysłem przy projektowaniu logo dla firmy.
Stosowanie symboliki w projektowaniu jest bardzo częstym zabiegiem. Niemniej należy ostrożnie dobierać znaki i co najważniejsze, dobrze znać ich znaczenie, aby wiedzieć jak mogą oddziaływać na odbiorców. Należy również pamiętać, że pewne symbole są wspólne dla całej branży, a w związku z tym rośnie ryzyko ich powtarzalności wśród konkurencji i braku wyjątkowości.
Dobre logo niekoniecznie musi nawiązywać do zakresu działalności firmy w sposób bezpośredni. Niejednokrotnie wybranie tej opcji jest lepszym sposobem na wyróżnienie sie na tle konkurencji i wpisanie sie w odpowiednią branżę. Zarówno w przypadku dosłownego i nieszablonowego potraktowania branży klienta, niezwykle istotnie może okazać się czerpanie z tradycji. Wspominałam już o trendach w grafice, które nijak mają się do projektowania logo. Niemniej, znaki, mające swoją inspirację w historii mogą okazać się skarbnicą nowych pomysłów. Czerpanie z tradycji pozytywnie wpływa na postrzeganie firmy i logo, a także daje wrażenie długowieczności.
Podsumowując
Stworzenie niewielkiego znaku logo, który będzie kwintesencją marki i jednocześnie spełni wiele warunków świadczących o jego doskonałości, rzeczywiście nie jest łatwym zadaniem. Zwłaszcza, że doświadczony projektant może z zamysłem łamać niektóre z tych reguł, aby poszerzyć możliwości eksperymentowania, ponieważ jest on świadomy konsekwencji i zagrożeń, jakie zabieg ten za sobą niesie. Niemniej im więcej warunków spełni projekt znaku, tym większą ma szansę, aby zapisać sie na stałe w oczach odbiorców i na kartach historii.
W kilku słowach – jakie powinno być logo?
5 punktów, które gwarantują sukces:
- Prosta forma
- Łatwe do zapamiętania
- Uniwersalny charakter
- Ponadczasowa stylistyka
- Odpowiedni przekaz / zrozumiałe dla odbiorcy