Projektowanie graficzne, grafik komputerowy – Marta Zalewska

Każda identyfikacja marki powinna być odświeżana i uaktualniana. Niestety często przedsiębiorcy zapominają o tym aspekcie, przyczyniając się utraty cennych atutów swojej marki.
03.04.2021
branding, marka, rebranding

Rebranding vs. Redesign. Czyli krótka historia zmian marki idealnej.

Marta Zalewska

Nasz świat ciągle ewoluuje i zmienia się diametralnie. Powstają coraz to nowe technologie i koncepcje kreatywne. Nie dziwi więc nikogo fakt, że wiele firm chce „iść z duchem czasu” i decyduje się na odświeżenie swojego wizerunku. Rebranding i Redesign to ostatnio bardzo „modne” pojęcia. Ale czy w ogóle warto coś zmieniać? Może lepiej zostawić wszystko po staremu, zgodnie z zasadą, że lepsze było i jest wrogiem dobrego….

Zapraszam do lektury.

Tak zwany rebranding  polega na zmianie wizerunku firmy, przyjęciu nowych lub zmodyfikowaniu starych założeń. Transformacji podlegają elementy wizerunkowe, ale również oferowane produkty i usługi, jakość obsługi, ogólna komunikacja i sposób postrzegania. Należy ponownie przeanalizować elementy takie jak: grupa docelowa, sposób komunikacji firmy względem odbiorców, aktualny wizerunek i świadomość klientów względem produktu lub stworzyć spójny wizerunek kooperujących przedsiębiorstw. To tylko pozornie proste zadanie jest realizowane wieloetapowo, a jego pomyślność niejednokrotnie uzależniona jest od prawidłowego określenia celów, potrzeb i w konsekwencji konkretnych działań. Zakres rebrandingu jest na bardzo szeroki, a jego uproszczony schemat można podzielić następująco:

  • nowa strategia marki oparta o aktualne badania rynkowe i konsumenckie
  • edycja lub opracowanie nowego logo oraz identyfikacji wizualnej marki
  • implementacja dokonanych zmian
  • zakomunikowanie dokonanych zmian wewnątrz firmy / przedsiębiorstwa i na zewnątrz, czyli u potencjalnych klientów.


Do największych zalet i korzyści rebrandingu można zaliczyć aspekty:

  • Wizerunkowe – czyli zmiana postrzegania marki lub polepszenie satysfakcji klientów
  • Finansowe – odnotowanie wyższych obrotów, zwiększenie wartości marki lub oszczędności poprzez bardziej konkretny przekaz
  • Organizacyjne – usprawnienie procesów wewnętrznych, zmiana komunikacji i kultury organizacyjnej
  • Strategiczne – wyższa jakość obsługi klienta, zwiększanie wartości postrzeganej marki oraz zainteresowanie pracowników budowaniem lepszego wizerunku formy

Kolejnym elementem zmiennym w obrębie marki, produktu czy firmy jest jej redesign. Proces ten jest cykliczny w czasie i ma na celu oprócz zdobycia nowych lub utrzymaniu już pozyskanych klientów, pokazanie firmy nowoczesnej, rozwijającej się, która idzie z duchem czasu. Najczęściej redesign realizowany jest poprzez zmianę logo – komunikatu, który jako pierwszy docieka do odbiorcy. Warto, więc zadbać, aby ten komunikat był spójny, łatwy do zapamiętania, nowoczesny i konkurencyjny.  Redesign, mniej lub bardziej, ingeruje w formę bazową. Czasami stylizacja polega na uproszczeniu formy, dodaniu nowych elementów, przestrzennej stylistyki lub nowej kolorystyki. Często wraz ze znakiem głównym marki modyfikowane są również pozostałe elementy Identyfikacji wizualnej. Dzięki czemu zmiana, jako potrzeba sama w sobie, jest pełniejsza. O pełnym sukcesie można mówić wtedy, kiedy bezpośrednim efektem jest zwiększenie rozpoznawalności marki, charakteru firmy lub pozytywna zmiana postrzegania w oczach odbiorców.


Cofając się w czasie możemy odnaleźć bardzo wiele przykładów redesignu popularnych marek takich jak np. Google, Apple, KFC czy UPS. Obecnie ich pierwsze znaki logo często  nie przypominają aktualnych. Niemniej na pewno wpisują się w aktualne czasy i budują świadomość danej marki w oczach nas – odbiorców.


Wnioski? Główną i zarazem największą różnicą obydwu pojęć jest zakres zmian i idących za nimi działań. W przypadku rebrandingu mówimy o kompleksowej transformacji, podczas gdy redesign to w uproszczeniu odświeżenie, lifting. I teraz pewnie, tak jak ja zastanawiasz się czy da się tego uniknąć?


A gdyby tak od razu stworzyć markę idealną….?
Hmm niestety, muszę cię zmartwić….

….nawet Coca-Cola wie, jak ważne są zmiany, a to przecież marka z tradycjami 😉

Podobał ci się ten post?
Daj mi o tym znać!
508 Views
Likes

Podobne

Przeczytaj jeszcze inne posty z tej samej kategorii

Napisz do mnie

Chętnie porozmawiam o wspólnym projekcie, którego potrzebujesz.

Pracuję od poniedziałku do piątku
w godzinach 8 – 16.
W weekend: odpoczywam :)