Wstęp do brandingu i projektu logo marki.
Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na kreowanie własnej marki. Niezależnie od tego czy chcemy stworzyć własnego bloga, firmę, produkt, myślimy o przejściu na samo zatrudnienie lub po prostu chcemy dorobić do pensji, budujemy coś nowego i własnego. W głowie tworzymy sobie listę rzeczy, które będą nam potrzebne i powoli realizujemy nasz plan. Jednak czy zastanawiałeś się kiedyś, czy logo marki jest ci tak na prawdę potrzebne? Czy może traktujesz ten niewielki element graficzny, jako swego rodzaju „zło konieczne”?
Od pradawnych czasów ludzkość posługiwała się symbolami. W prehistorii były to malowidła naskalne, następnie starożytne monogramy, później w epoce średniowiecza herby i sygnatury rodów. Kolejne epoki również owocowały coraz to nowymi i bardziej doskonałymi technikami znakowania produktów dóbr czy usług. Aż do czasów obecnych, w których znaki i symbole towarzyszą nam na każdym kroku. Znaki drogowe, symbole użytkowe, piktogramy oraz logo i logotypy już na dobre zagościły w naszej rzeczywistości.
Jednak niezależnie od czasu w historii, do którego się odniesiemy, znaki zawsze miały swoją symbolikę i znaczenie. Dla przykładu, gdy widzimy punkt na mapie oznaczony znakiem z nożyczkami, w naszej głowie od razu powstaje skojarzenie krawiec / krawcowa. Jednak, gdy znak będzie na przykład czerwony, to już będzie przez nas interpretowane, jako TEN konkretny zakład krawiecki. A gdyby tak usunąć wszystkie otaczające mas znaki marek? Czy byłbyś w stanie odróżnić Colę od Pepsi? Lub wybrać swój ulubiony dżem spośród wszystkich na sklepowej półce? Lub trafić do swojej ulubionej piekarni w nowym miejscu? Wątpię.
Logo i logotyp (o rozróżnieniu tych pojęć przeczytasz tu) pełnią, więc funkcję identyfikującą nasz biznes od innego, a w przyszłości może stać się gwarantem jakości, rozpoznawalności i nieść za sobą inne pozytywne skojarzenia. Tylko… no właśnie TYLKO od samego początku powinniśmy nad naszą marką pracować. Trzeba przemyśleć, jakie założenia przyjmujemy dla swojego brandu, kto jest jego grupą docelową i jakie wartości chcemy przekazać i oczywiście później wcielić je w życie 🙂
Dla mnie, kwestia logo marki i firmy była tylko pozornie prostym etapem, ponieważ jak się okazało, sama dla siebie byłam najtrudniejszym i najbardziej niezdecydowanym klientem. Jednak udało się! Teraz z perspektywy czasu oceniam, że i tak mogło być gorzej 🙂 Na chwilę obecną mam znak logo bardzo uniwersalny, zarówno pod kątem kolorystyki jak i możliwości wykorzystania, a w dodatku od nie jednej osoby lub zleceniodawcy, z którym rozmawiałam, usłyszałam na jego temat miłe słowa 🙂
Przy wyborze wykonawcy należy postępować ostrożnie i dokładnie przemyśleć Nasze oczekiwania oraz wytyczne do projektu. Projektowanie graficzne logo marki jest procesem złożonym. Samo zaprojektowanie jakiegoś znaczka jest banalnie proste. Jednak, aby miał on szansę stać się godnym reprezentantem Twojej firmy i marki potrzeba czegoś, a raczej kogoś więcej….. Projektowanie logo i identyfikacji wizualnej marki (tak zwany branding) jest jedną ze specjalizacji w projektowaniu graficznym. Stąd polecam skorzystać z usług właśnie takiej osoby. Specjalista z zakresu projektowania tożsamości wizualnej firm, nie tylko zna zasady projektowe, ale również podpowie lub odradzi pewne rozwiązania. Jest wiele czynników wpływających, na jakość dobrego znaku logo, stąd polecam powierzyć to zadanie w 100% specjaliście. Jak znaleźć idealnego wykonawcę ze specjalizacją projektowania logo i identyfikacji wizualnej przeczytasz tu.
Podobał Ci się ten wpis? Daj mu serduszko! 🙂