Projektowanie graficzne, grafik komputerowy – Marta Zalewska

Poznaj kilka aspektów, których należy unikać w tworzeniu nowego logo dla firmy lub marki
14.01.2022
branding, grafika, logo, marka, rebranding

10 grzechów Twojego projektu logo

Marta Zalewska

W wielu publikacjach można przeczytać, że projekt logo ma ogromne znaczenie w kreowaniu wizerunku marki lub przedsiębiorstwa. Jednak Czy rozumiesz dlaczego? Jeśli po prostu powtarzasz przyjęte założenia tutaj możesz przeczytać więcej o kreowaniu marki od samych jej początków, lub co powinieneś wiedzieć zanim zlecisz wykonanie projektu.

A teraz do meritum.
Oto 10 błędnych założeń w przypadku tematyki logo (i logotypu):

Logo skopiowane:
Jeden z największych problemów na naszym rynku. Młodzi przedsiębiorcy nie doceniają wagi tego elementu i trochę naiwnie wierzą w TANI projekt. Często niestety nie zdając sobie sprawy z tego, że ryzykują plagiatem. Projektowanie logo jest procesem wielostopniowym i wymaga czasu, adekwatnej wiedzy i doświadczenia, a to przekłada się z kolej na koszty, które czasami po prostu trzeba ponieść.

Logo nie wyróżniające się:
Jedną z głównych cech dobrego projektu jest jego odmienność i wyróżnienie się spośród miliona podobnych. Niestety, wielu przedsiębiorców podejmuje się obecnie samodzielnego kreowania logo lub narzuca popularne i modne rozwiązania, zupełnie nie licząc się z tym, ze trendy przemijają. Ponadczasowość dobrych znaków logo jest ich najlepszą rekomendacją i prawdziwym sprawdzeniem umiejętności projektanta.

Logo nieustawne:
Niestety jest to jeden z najczęstszych błędów. Z doświadczenia wiem, że przydarza się on głownie w przypadku samodzielnie realizowanych projektów oraz pseudo grafików, wykonujących nieprzemyślane realizacje. Takie znaki pięknie wyglądają na wizualizacji, ale tracą na jakości, przy próbie praktycznego ich wykorzystania.

Logo prowizorka:
Projekt na szybko, niedoinwestowany, korzystający z gotowych rozwiązań nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Najczęściej wykonywany przez amatorów lub bardzo tanich wykonawców. W tym przypadku projekt korzysta z dostępnych clipartów, czcionek z Worda, oklepanych grafik z ogólnodostępnych stron. Co powinno zawierać dobre logo? Przeczytaj wcześniejszy post, który w sposób jasny omawia wszystkie te aspekty.

Logo z niespodzianką:
Udowodnione jest, że odbiór tego co widzimy odbywa się wielopłaszczyznowo. Znaczenie ma tutaj nie tylko odbiór ogólny znaku, ale również kolor, jego kształt czy dopasowanie tematyczne. W związku z tym jak tylko otrzymasz projekt od wykonawcy, przyjrzyj mu się uważnie. Z czym ci się kojarzy? Jeżeli patrząc na nie masz złych lub negatywnych odczuć to jest ok. Jeżeli natomiast w związku z projektem logo pojawiają się negatywne skojarzenia, to pamiętaj że duża szansa ze nie tylko ty będziesz tak odbierać dany znak.

Logo klatka:
Logo powinno być uniwersalne. Oczywiście nawiązanie do branży też jest dobrym pomysłem, jednak często ludzie mają pokusę, by wprowadzać do znaku ich osobiste akcenty. Czy poszlibyście do kancelarii notarialnej, która w logo ma grafikę astrologicznych bliźniąt? – A dlaczego bliźniąt? Bo właściciel jest spod tego znaku zodiaku…
No właśnie. Nawiązania są dobre, ale przemyślane później podchodzą pod kicz.

Logo przesadzone:
Najlepszą zasadą utrzymującą uniwersalny charakter projektu jest – Mniej znaczy więcej. Trzymaj się tej zasady! Nie więcej niż dwie czcionki, wykorzystuj  proste kształty i ograniczony zasób kolorów. Inaczej w projekcie jest chaos i bałagan, a takie logo nie dość, że nie przetrwa zbyt długo to jeszcze będzie bardzo niepraktyczne w stosowaniu.

Logo pstrokate:
Kolejna zasada. Nie używaj więcej niż czterech kolorów, chyba że jest ku temu ważna potrzeba. Niezależnie od wszystkiego, dobór powinien być przemyślany i zgodny z zasadami psychologii kolorów. Pamiętaj, że logo musi też dobrze wyglądać w wersji monochromatycznej.

Logo dla siebie, nie dla klienta:
Fine art. Sztuka dla sztuki. Tu zasady są inne, ponieważ jeżeli służy to rozwijaniu kreatywności to dobrze. Jednak projekty komercyjne rządzą się swoimi prawami, a te z kolei nie zostały stworzone aby utrudniać, tylko aby ułatwiać.
Obecnie nie jeden potworek powinien zginąć w czeluściach Internetu 😛

Logo bez przygotowania:
Powstało intuicyjnie „bo się podoba”, bez umiejętności i wiedzy, analizy konkurencji i odbioru klientów. Pewnie nie jeden odbiorca do dziś zastanawia się co autor miał na myśli?!?


Mam nadzieję, że powyższe zestawienie da Ci do myślenia czytelniku. Jeśli uważasz, że powinnam przygotować więcej takich wpisów, daj mi o tym znać i polub ten post 🙂

Podobał ci się ten post?
Daj mi o tym znać!
714 Views
Likes

Podobne

Przeczytaj jeszcze inne posty z tej samej kategorii

Napisz do mnie

Chętnie porozmawiam o wspólnym projekcie, którego potrzebujesz.

Pracuję od poniedziałku do piątku
w godzinach 8 – 16.
W weekend: odpoczywam :)