Projektowanie graficzne, grafik komputerowy – Marta Zalewska

Dowiedz się co możesz zrobić, aby Twoja marka zyskała
26.10.2019
branding, firma, marka

Projekt – NOWA FIRMA. Kreowanie wizerunku marki w 5 krokach.

Marta Zalewska

Jak już pewnie wiesz, na co dzień zajmuję się projektowaniem graficznym zarówno na potrzeby druku, jak i Internetu. Współpracuję zarówno z doświadczonymi jak i początkującymi przedsiębiorcami, a moją specjalizacją jest branding, czyli całościowe tworzenie wizerunku marki. W tym wpisie dowiesz się jak postępować krok po kroku, aby nie popełnić błędu już na starcie i w związku z tym nie tracić nerwów i nie przepłacić.

Co ma na celu ten wpis?

PO PIERWSZE
Chciałabym ustrzec niedoświadczonych przedsiębiorców przed pochopnym wydawaniem pieniędzy. Pewnie teraz sobie myślisz – przecież to oczywiste, że nie wyrzucam pieniędzy!!! Zapytam tylko – Czy jesteś tego pewien? Czy wiesz, co to jest i kiedy jest potrzebna księga znaku? Lub jakie jest znaczenie logo w kreowaniu marki. Jeśli nie, powinieneś zapoznać się z tym artykułem. Niby wiedza którą masz, a jednak nie zaszkodzi przeczytać 🙂 Tutaj znajdziesz więcej informacji o tym, co to jest księga znaku lub jakie jest znaczenie znaku firmowego.

PO DRUGIE
W pracy zdarza się, że współpracuję ze zleceniodawcami, których przytłoczyła wielość zadań związanych z kreowaniem własnej marki. Każdy, kto choć raz tworzył własny biznes, bardzo dobrze wie, jak wiele jest zawsze do zrobienia. Wręcz można powiedzieć, że lista zadań nigdy się nie kończy…

Początkujący przedsiębiorcy, często tak bardzo rozpędzają się na początku, że szybko tracą kontrolę nad realizowanymi zadaniami. Skąd to wiem? Bo doświadczyłam tego sama.

Znam także wiele osób, które również miały z tym problem…

Dla przykładu – planujesz, że firmie „A” zlecisz projekt logo, firmie „B” projekt ulotki, a firmie „C” stronę www, a tak na prawdę każdy z tych elementów potrzebuje oddzielnej uwagi. Podczas pracy nad logo, oprócz ładnego znaczka, klarują się i powstają również założenia twojego brandu. Te będą niezbędne do zaprojektowania każdego z kolejnych projektów. Realizacja wszystkiego na raz doprowadzi do chaosu w wizerunku i braku spójności pomiędzy poszczególnymi elementami.

PO TRZECIE
Podobnie jak pisałam wcześnie, tak bardzo pożądany przez wszystkich model DOBRZE – SZYBKO – TANIO nie istnieje (patrz grafika tutaj). Już na samym początku, jeszcze przed wyborem wykonawcy, przemyśl na których elementach zależy Ci najbardziej, poszerz swoją wiedzę w tym zakresie i dopiero działaj. Pamiętaj, że realizacja dobrego projektu zawsze trochę trwa, wyższa cena oznacza najczęściej lepszą jakość usług i projektów (niestety takie są realia!). O tym, dlaczego warto korzystać z usług specjalisty i kilka wskazówek jak go znaleźć przeczytasz tu.

PO CZWARTE
Drogi czytelniku są rzeczy, o których po prostu powinieneś wiedzieć, jako przedsiębiorca, pomimo że nie jesteś ekspertem w tej konkretnej dziedzinie. Chodzi mi tutaj tylko o podstawową znajomość tematu, który może zaważyć na twoim biznesie.

A teraz do konkretów. Zaczynamy!

LOGO
Jak się na pewno domyślasz logo jest najważniejsze. Znak marki będzie obecny na każdym firmowym materiale, więc to właśnie od niego powinieneś rozpocząć współpracę z wykonawcą. O tym jak znaleźć tego, najlepszego grafika designera, który stworzy projekt idealny dla Ciebie, pisałam wcześniej. Ponad to, już na tym etapie zostaniesz poproszony o doprecyzowanie założeń marki, grupy docelowej oraz przedstawienie pozostałych założeń.  Na bazie tych informacji powstanie brief, dzięki któremu możliwe będzie tworzenie dalszych elementów wizerunku marki. Więcej o potrzebie tworzenia briefu przeczytasz w tym wpisie. Realizacja profesjonalnego projektu logo, to proces złożony i czasochłonny, więc uwzględnij czas na jego realizację i [ewentualne] dopracowanie. Terminy bywają bardzo rozbieżne, załóż minimum 10-14 dni roboczych. Pamiętaj również, że każdy wykonawca ma swój indywidualny styl projektowania. Rozważ czy wszystkie elementy wizerunku marki wykonasz u tego samego, czy u różnych wykonawców.

KSIĘGA ZNAKU
Materiał często niedoceniany i traktowany najczęściej, jako źródło dodatkowego kosztu. Niesłusznie. Księga znaku jest najogólniej mówiąc instrukcją obsługi logo. W wersji rozszerzonej zawiera również wskazówki dotyczące projektów z zakresu identyfikacji wizualnej, aby zagwarantować późniejszą spójność wszystkich materiałów firmowych. Podstawowa księga znaku powinna być obecna w każdej firmie, która dąży do sukcesu i dba o spójny wizerunek. Przedsiębiorcy często rezygnują z tego punktu, przez co najczęściej (z upływem czasu lub przy zmianie wykonawcy) widoczna jest wyraźna różnica w podejściu, założeniach i sposobie projektowania. Rozszerzona księga znaku stosowana jest zazwyczaj w przypadku firm z ugruntowaną pozycją na rynku lub tych, które chcą zastrzec znak logo w Urzędzie Patentowym. Więcej na temat tego, co zawiera księga znaku przeczytasz tu.


IDENTYFIKACJA WIZUALNA firmy / marki / produktu
Posiadasz już znak marki. Zastanów się teraz, jakich elementów identyfikacji firmy będziesz potrzebował i które z nich, będą miały rację bytu w wybranym przez Ciebie modelu biznesowym.

Co to znaczy?

Dla przykładu firmową wizytówkę warto mieć zawsze. Jednak zależnie od tego, czy jesteś swoim szefem i zarazem jedynym pracownikiem, tworzysz wieloosobową firmę lub sprzedajesz w sieci, twoje potrzeby będą inne. Jeżeli twoja firma to Ty, oczywisty wydaje się wybór, że na wizytówce umieścisz właśnie swoje dane. W firmie wieloosobowej najlepiej sprawdzi się ogólny wzór wizytówki z danymi pracownika lub/i firmy. Natomiast w przypadku punktu usługowego np. sklepu najlepsza okaże się wizytówka tylko z danymi firmy. Podobnie sprawa wygląda z innym materiałami wizerunkowymi.

W przypadku każdego z projektów zastanów się, czy dany element ma rację bytu w twoim biznesie. Jeżeli już znalazłeś wykonawcę, któremu ufasz (…że nie naciągnie na siłę kosztów) i z którym dobrze Ci się pracuje, a projekty spełniają twoje oczekiwania to możesz poprosić go o pomoc lub rozwiać swoje wątpliwości. Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze i unikniesz magazynowania zbędnych materiałów 🙂

STRONA WWW
Niby prosty temat. W obecnych czasach praktycznie wszystkie firmy z „tej epoki” posiadają własną stronę internetową. Tak drogi czytelniku, potwierdzam – jest to konieczność, jeśli chcesz żeby twoja marka / firma pracowała na Ciebie. Coraz więcej firm idzie nawet dalej  – piszą blogi, tworzą bezpłatne poradniki i udzielają się aktywnie na portalach społecznościowych…

Ten pozornie prosty temat, kryje jednak za sobą wiele pułapek.

Poniżej znajdziesz podstawowe kwestie, z którymi będziesz potrzebował się zmierzyć chcąc posiadać stronę www:

  • Jaką wybrać domenę i z jakim zakończeniem?
  • Jakiego hostingu www potrzebujesz?
  • Gdzie wykupić domenę, a gdzie hosting?
  • Jakie treści chcesz mieć na stronie?
  • Potrzebujesz strony wizytówki czy rozbudowanego serwisu?
  • Czy Twoja marka potrzebuje bloga?
  • Strona HTML/CSS, CMS WordPress czy inny CMS?
  • Kto zajmie się pozycjonowaniem twojej strony w sieci?
  • Zdjęcia na stronie – własne czy kupione?
  • Pod jakimi pojęciami (słowami kluczowymi) chcesz zaistnieć w sieci?
 

Dużo tego, prawda? A pytań i wyborów będzie jeszcze więcej. Dlatego tak ważne jest znalezienie zaufanego wykonawcy i posiadanie [nawet podstawowej] wiedzy w tym zakresie. Ba! A przede wszystkim brak nawet minimalnej wiedzy zwiększa ryzyko popełnienia kosztowych błędów.


MATERIAŁY REKLAMOWE
Ostatnim punktem na mojej liście są materiały reklamowe. Podsumujmy – masz już solidną bazę dla swojej firmy i dopracowany wizerunek marki, teraz trzeba… kolokwialnie mówiąc wyjść z tym do ludzi!

Na początek, zastanów się na jakiej reklamie Ci zależy. Może to być między innymi materiał wizerunkowy, informacyjny, promocyjny lub oferta. Niezależnie od tego, jakie przyjąłeś założenia odnośnie swojego biznesu, wszystkie materiały firmowe powinny być dobrej jakości. Są jednak drobne wyjątki, dzięki którym możesz zaoszczędzić. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie nie warto przepłacać. Aby lepiej zilustrować Ci, o co mi chodzi, podam przykład – właściciel pewnej firmy chciał rozpromować swój nowy biznes. W tym celu zlecił swojemu grafikowi komputerowemu przygotowanie projektu ulotki informacyjnej wraz z cennikiem usług. Całość wydrukował w dużym nakładzie i zlecił kolportaż. Ulotki miały trafić za wycieraczkę samochodów, do skrzynek okolicznych mieszkańców, do pobliskich punktów usługowych oraz, w niewielkiej części, do siedziby jego firmy. Wydruk na dobrym papierze wraz z folią oznaczałby bardzo wysoki koszt produkcji. Jednak czy w tym przypadku jest on konieczny? Pomyśl… ulotki, których przeznaczaniem jest trafić do firmy, skrzynek mieszkańców czy okolicznych punktów usługowych powinny być dobrej jakości, ponieważ ich całościowa aparycja świadczy o twojej firmie. Jednak czy ulotki, których przeznaczeniem jest znaleźć się za wycieraczką okolicznych aut również powinny wyglądać aż tak dobrze? Tutaj możesz sobie spokojnie pozwolić na lekką oszczędność kosztem grubości papieru

Mam nadzieję, że dotarłeś do tego momentu i teraz już widzisz jak wiele pułapek czyha na Ciebie, już na początku prowadzenia twojego biznesu. Wymieniłam tylko niektóre elementy, ponieważ chciałam Ci pokazać, że zawsze trzeba mieć głowę na karku. Jeżeli masz zaufanego wykonawcę będzie Ci na pewno łatwiej, ponieważ tylko „grając z nim w otwarte karty” wypracujecie model korzystny dla obu stron.


Mam nadzieję, że powyższy tekst Ci pomoże. Będzie mi miło jeśli dasz mi o tym znać.
Polub podst poniżej 🙂

Podobał ci się ten post?
Daj mi o tym znać!
201 Views
Likes

Podobne

Przeczytaj jeszcze inne posty z tej samej kategorii

Napisz do mnie

Chętnie porozmawiam o wspólnym projekcie, którego potrzebujesz.

Pracuję od poniedziałku do piątku
w godzinach 8 – 16.
W weekend: odpoczywam :)